Rektra

Hur skapar man en portfolio? Rektra har samlat tipsen på hur du som utvecklare bäst bygger din portfolio!

Att ha en portfolio är viktigt för dig som utvecklare. Men vad ska man egentligen tänka på när man skapar sin egen portfolio? Förutom att visa upp sina projekt bör man ha i åtanke andra aspekter som exempelvis design, innehåll samt hur sidan fungerar och uppfattas av andra. Här är några saker du kan fundera över när du vill skapa en portfolio eller uppdatera din existerande.

Vad är syftet med din portfolio?

Din portfolio bör ha ett syfte och när du fastställt det vet du även din målgrupp. Är den till för dig, andra utvecklare eller har den som syfte att attrahera rekryterare och arbetsgivare? Om syftet är att andra utvecklare ska hitta dig kan det vara kul med häftiga animeringar men om du skapar din portfolio i syfte att söka jobb, är det viktigare hur du strukturera innehållet och hur pass användarvänlig sidan är. Tänk även på att skriva som du pratar- i jag form! 

Visa upp dina kunskaper och projekt direkt!

De som besöker din portfolio vill så fort som möjligt ta del av det du gjort, visa helst upp dina projekt först följt av en “om mig” sektion. Låt projekt delen ta en större plats än din personliga beskrivning.

Minimalistiskt eller sticka ut?

Oavsett hur mycket erfarenhet du har inom webbdesign, rekommenderas att hellre skapa en portfolio som är enkel och tydlig. Använd inte mer än 3 huvudfärger, använd dig av max 2 olika typsnitt, skippa långa omskrivningar och “get to the point” så snabbt som möjligt.

Precis som när du kodar, ibland är det bäst att hålla det enkelt!

Särskilt viktigt blir detta om du vill lägga till animeringar. Om du vill ha flera interaktiva delar på sidan som blinkar och rör sig kan verka kul samt häftigt, men ur ett UX-perspektiv är det oftast inte det smartaste. Fundera på om de olika elementen och animationerna på din sida verkligen adderar värde eller kanske bara är irriterande för den som tittar? 

Vad är det första du vill att besökare på din sida ska se?

Det tar mindre än en sekund att ge ett första intryck hos besökaren på din sida. Därför är det viktigt att analysera vad det är du vill att besökaren ska titta på. Ditt namn, dina kunskaper eller en animation? Fokusera på ditt namn och det du kan och lägg eventuellt till en slogan som avslöjar vad du gör, det räcker oftast!

Har du testat Google Lighthouse?

Google Lighthouse är ett verktyg i Chromes webbläsare som ger dig värdefull information om din webbsida och hur den presterar, tillgänglighet samt hur SEO optimerad sidan är. Värt att testa för att få insikt i hur just din sida presterar! Glöm inte att din portfolio ska spegla din personlighet och den du är, om du kombinerar det med tipsen ovan får du en portfolio som är unik, väcker intresse och står ut från mängden!