Rektra har tagit ett snack med Epidemic Sound. Hur landar du som utvecklare jobbet på Epidemic Sound?
Rektra har tagit ett snack med Maria Waddington, Chief People and Culture på Epidemic Sound.
Hej Maria! Du jobbar som Chief People and Culture på Epidemic Sound, vad innebär det?
Det betyder att jag har ett helhetsansvar för att attrahera, utveckla och behålla de bästa talangerna hos oss. Som en röd tråd genom detta har jag också ansvar för att se till att vi är en inkluderande och diversifierad arbetsstyrka. Detta gör jag tillsammans med tre olika team: Talent Acquisition, People Operations och Culture.
Vad har du för bakgrund, hur hamnade du här?
Jag har alltid drömt om att bygga saker och jag är dessutom uppvuxen med en pappa som är uppfinnare. Han var generellt sett väldigt “ingenjör-mässig” och engagerade även mig i det beteendet. Vi gjorde alla typer av projekt när jag var liten, allt från att ta isär en bil och sedan bygga ihop den igen. Senare pluggade jag industriell ekonomi på KTH och jobbade extra på Academic Work med IT-rekrytering under min studietid. Jag insåg hur affärskritiskt det faktiskt kan vara med rekrytering, om man inte har rätt kompetens så kommer man aldrig att nå sina mål. Det gäller att förstå vad det är för utmaningar som individen du letar efter kommer att bemöta i sitt jobb.
Vad är dina egna erfarenheter av rekryteringsprocesser?
I samtliga rekryteringar som jag har varit en del av, har jag inte gått på magkänslan. Jag tror att man ska komma ifrån “magkänsla-perspektivet” och verkligen fokusera på kompetens och kunskap, lägga fokus på att förstå utmaningarna och vilka kompetenser som kan bemöta dem. Ska man bygga ett högpresterande team, behöver man personer med olika bakgrunder samt perspektiv i kombination med en inkluderande miljö.
Vilka yrkesmässiga kompetenser ser du som viktigast att ta med sig in i 2022?
Epidemic Sound har under året jobbat mycket med att förtydliga ett kompetens-ramverk. Utifrån det har vi landat i några huvudsakliga kompetenser, d.v.s. det som vi förväntar oss att alla på Epidemic Sound ska bli bättre på. Det handlar framför allt om en nyfikenhet och anpassningsbarhet. Med det menar vi att man ska vara nyfiken på att vilja lära sig nya saker i en ständigt förändrande värld.
“Vi tar vårt arbete väldigt seriöst men inte oss själva.”
Oscar Höglund, VD Epidemic Sound
Vad erbjuder ni kandidater som söker jobb hos er?
· Meningsfullhet: Både de som jobbar hos oss och de som vi träffar, river hinder för att hitta, använda och skapa musik på internet. Vilket gör att vi skapar ett ekosystem som hjälper kreatörer att både utvecklas kreativt och kommersiellt. Det upplever våra medarbetare som meningsfullt, hos oss får man vara med och förändra en bransch till något bättre.
· Kreativitet: Vi arbetar i intersektionen mellan musik och tech. Storytellers och musikskapare är alla beroende av varandra och vi förväntas bidra med kreativitet. Oberoende vem du är på Epidemic Sound, bidrar du till att öka kreativiteten i omvärlden men också internt.
· Utveckling: Möjligheten att växa och utvecklas genom ansvar och frihet. Men också i en spännande och högpresterande kultur. Vår VD brukar säga, “Vi tar vårt arbete väldigt seriöst men inte oss själva”.

Slutligen: Vad är ditt bästa tips för utvecklare som är nyfiken på att söka ett jobb hos er på Epidemic Sound?
Dels tror jag att man kan bekanta sig med vårt team, det kan du göra här! Sen rekommenderar jag att ha en uppdaterad LinkedIn-profil samt länka till Github osv. för att visa relevant kompetens. Tycker du om produkten, musiken, affären? Då är det kanske rätt!